خانه > دسته‌بندی نشده > اهمیت داشتن تقویم شمسی(جلالی) در میزکار(KDE, Gnome)

اهمیت داشتن تقویم شمسی(جلالی) در میزکار(KDE, Gnome)

شاید در نظر اول داشتن تقویم شمسی توی کامپیوترتون اونقدرها هم مهم به نظر نرسه. اما قصد دارم بگم که خیلی اهمیت داره، اونهم برای همه کاربران عادی.

من از وقتی چشم باز کردم همه جای کامپیوترم فقط تقویم میلادی و اسامی ماه های میلادی رو می دیدم. بعدها بزور تونستم فارسی نوشتن و خوندن رو راه بندازم و همیشه از کنار ستون های تاریخ توی پنجره ها و لیست فایل هام گذشتم. علتش مهم نبودن تاریخ نبوده بلکه از تقویم میلادی سر درنمیاوردم.

می دونید، همه ما در طول زندگی الگوهای ذهنی فراوانی در حافظه مون حک شده و خاطرات و دانسته ها و علایق ما هم به روزها و ماه های مختلف مربوط شدند. مثلا برای من اسامی ماه های شمسی هر یک رنگ خاصی در ذهنم داره و حال و هوای فصل های مختلف و حالات مختلف رو برام زنده می کنه. اسامی ماه های بهار گشایش به ذهنم میاره، مهر منو یاد مدرسه میندازه، اسفند یاد عید، تیر و مرداد یاد گرما و آب بازی و مانند اینها. همه اینها رو گفتم تا بگم اسامی ماه های میلادی من رو یاد هیچ کدوم ازینها نمی ندازه، چون خاطره هام با اسم های میلادی گره نخوردن. مثلا Mon 15 June برای من هنوز هم باید یکبار در ذهنم تبدیل به تاریخ شمسی بشه و منو یاد هیچ چیزی نمی اندازه ولی وقتی همون تاریخ رو به شمسی بنویسیم می بینیم که روز بسیار مهمی بوده: 2sh 25 Khordad یا دوشنبه ۲۵ ام خرداد که من رو به یاد خرداد پر از حادثه میندازه!

از این دست زیاده،برای مثال شما تاریخ روز ازدواجتون رو به شمسی بلافاصله تشخیص میدین(مثلا اگر در حال چک کردن تاریخ یک ایمیل یا فایل یا عکس باشید) ولی شرط می بندم همون تاریخ رو به میلادی یادتون نیست! تاریخ تولد دوستانتون، تاریخ مراسم ها و مشابه اینها همگی وقتی معنی دارند که به شمسی نمایش داده بشوند.

تفاوت روشنه؟ 😉

در گنوم من از بسته jalali-calendar که کار زیبای آقای مولا پهنادایان هست استفاده می کنم. این بسته که با پایتون نوشته شده رو می تونید بعد از نصب به صورت یک اپلت به پنل میزکار اضافه کنید. اما فقط تقویم رو به شما نمایش می ده و تاریخ و تقویم سیستم و فایلهای شما همگی همچنان میلادی نمایش داده می شوند.

خلاصه ماجرا اینه که من با اینکه کاربر میزکار گنوم -Gnome-هستم ولی یک ویژگی در میزکار KDE هست که داره هر روز من رو وسوسه می کنه به طرفش برم و اون چیزی نیست جز تقویم جلالی توکار در که KDE که به صورت پیش فرض تعبیه شده و شما براحتی می تونید از بخش تنظیمات زبان تقویم رو به جلالی تغییر بدید. حالا اگر زبان فارسی رو هم نصب کرده باشین می تونید گوشه میزکارتون به فارسی روزهای هفته و ماه های سال رو هم داشته باشید. البته این تنها جایی نیست که تقویم جلالی نمایش داده خواهد شد بلکه در کل سیستم، مثلا در مدیرفایل دلفین -Dolphin- ستون تاریخ به شمسی نمایش داده می شه و شما می تونید از تجربه داشتن تاریخ شمسی در کامپیوترتون لذت ببرید.

با داشتن یک تقویم شمسی می تونیم تجربه بهتری از کار با کامپیوتر داشته باشیم و تاریخ ها رو اونظوری ببینیم که برامون ملموس و قابل حس کردن باشه. پس اگر هنوز تقویم شمسی روی کامپیوترتون ندارید حتی اگر کاربر ویندوز هستید -برای ویندوز هم تقویم های شمسی فراوانی هست- همین الان به فکر تهیه یک تقویم شمسی باشید!

=-=-=-=-=
Powered by Bilbo Blogger

  1. مانی
    اکتبر 19, 2009 در 8:18 ب.ظ.

    به نکته خوبی اشاره کردید. مطلبی که میگم کمی از دنیای نرم‌افزارهای آزاد دوره ولی اپل هم تو آخرین نسخه سیستم‌عاملش (Snow Leopard) این قابلیت رو به صورت توکار به اون اضافه کرده: memug.org/snowleopardme.pdf

    • اکتبر 20, 2009 در 4:58 ب.ظ.

      مانی عزیز، پی دی اف رو نگاه کردم، به نظرم خیلی عالی بود. از اضافه شدن این امکانات به مک واقعا خوشحال شدم 🙂

  2. مانی
    اکتبر 26, 2009 در 8:33 ق.ظ.

    نوشتن کامنت قبلی باعث شد تا برم و Snow Leopard پیدا کنم و سیستم‌عامل رو به روز کنم. خود هسته تقویم بسیار خوب کار میکنه و اگر زبان سیستم رو هم فارسی قرار بدید حتی نام ماه‌ها و نحوه نوشتن اعداد تو تاریخ رو هم درست نشون میده. تو همه قسمت‌های سیستم هم مثل KDE تاریخ فایل‌ها، لاگ‌ها و … خورشیدی میشه. ولی به نظر میاد به غیر از خود سیستم‌عامل که تقویم خورشیدی رو هم درست نشون میده بقیه نرم‌افزارهایی که با تقویم کار می‌کنند مثل iCal دچار مشکلاتی میشن.
    این هم یک تصویر کوچک از تاریخ

  3. اکتبر 26, 2009 در 11:09 ق.ظ.

    سلام.
    گزارش درخواست پشتیبانی از تقویم جلالی را دیده‌اید؟
    http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=344005

    این هم مفید است:
    http://falatooni.blogspot.com/2009/06/blog-post.html

    متشکرم.

    • اکتبر 26, 2009 در 8:14 ب.ظ.

      آقا این باگ رو هم باید بهش رای بدیم؟ یا باید فقط منتظر موند؟

      • اکتبر 30, 2009 در 9:46 ق.ظ.

        متأسفانه، نمی‌توان به این گزارش باگ، رأی داد!

  4. اکتبر 26, 2009 در 1:46 ب.ظ.

    آره. منم می‌خواستم در موردش بنویسم! الانم رو سیستم مدتیه اسنو نصب کردم:))‌ اما نسخه جدید بیاد حتما کوبونتو رو می‌نصبم. این اسنو که واقعا آدم می‌تونه معنی احترام به کاربر رو حس کنه. تازه الان تمام امکاناتش رو می‌تونه آدم اسشتفاده کنه. فک کن تمام میلای دریافتی از جیمیل و لایو رو به تاریخ شمسی داری یا تمام گوگل کلندر تبدیل شه به تاریخ شمس. امیدوارم کوبونتو جدید خوب از آب در اومده باشه

  5. اکتبر 26, 2009 در 5:19 ب.ظ.

    @افشین: از اینکه داره این قضیه دنبال می شه خوشحالم. امیدوارم به نتیجه برسه و در گنوم هم تقویم جلالی داشته باشیم.

  6. Bardia
    اکتبر 27, 2009 در 11:27 ق.ظ.

    با تقویم کی دی ای صد در صد موافقم
    ولی یه کمبودی که هنوز داره اینه که تعطیلات ایرانی هنوز بهش اضافه نشده که اگه بشه خیلی خوب میشه
    🙂
    مرسی بابت مطلب خوبت
    😉

  7. اکتبر 27, 2009 در 8:02 ب.ظ.

    @Bardia: ممنونم :). در مورد اضافه شدن تعطیلات موافقم اما در مورد مناسبت ها فکر می کنم باید آزادی انتخاب داشته باشیم و علاوه بر نسخه های رسمی تقویم های دیگری هم داشته باشیم.

  8. اکتبر 28, 2009 در 10:04 ب.ظ.

    من فک کنم این مشکل به راحتی می تونه حل بشه. به شرط اینتگریت شدن تقویم کی‌دی‌ای با گوگل کلندر که تا جایی که اطلاع دارم یکی از برنامه‌ها همینه

  9. فریاد
    نوامبر 2, 2009 در 2:31 ب.ظ.

    منم به خاطر تقویم فارسی خیلی وقتا دلم می‌خواد از گنوم برم kde. کسی نمی‌دونه تقویم فارسیه لینوکس شریف برای گنوم رو می‌شه روی توزیع‌های دیگه داشت یا نه؟ اصلاْ این تقویم مثل تقویم kde هست یا محدودتره؟

  1. اکتبر 26, 2009 در 7:14 ق.ظ.

پاسخی بگذارید

